Hur Kan Onlinemarknadsföring Öka Nätspelandet?

På Folkhälsomyndigheten finns regler för spelreklam och dess utformning, men det kan vara svårt att reglera mycket av reklamen online då den kommer från länder med annan lagstiftning för reklam. Då så är fallet kan reklamen visserligen stoppas lokalt på vissa sajter, men de flesta vill trots allt ha in de pengar marknadsföringen genererar. Hur ska man egentligen utforma en bra spelreklam och kan denna reklam öka spelandet online? Detta och mycket mer kommer vi att gå igenom i denna text. Om du vill veta mer om spelreklam, dess inverkan på individen och samhället samt hur en effektiv marknadsföring kan locka fler spelare till onlinespelens värld har du kommit helt rätt.

Kan marknadsföring verkligen locka fler spelare?

Spelande har blivit en mycket omdiskuterad sak i samhället, detta särskilt eftersom spelande finns i så många former. Med avancerad teknologi och internet har saker och ting blivit mer mobila och flexibla, varför traditionella platsbaserade casinon har förlorat en del av sin charm. Oavsett i vilken form man spelar, är spelandet ett av världens mest spridda yrken världen över. Nu finns en ny trend där onlinespels ägare samt ägare till olika spelsajter erbjuder flera lockande erbjudanden som är svåra att motstå.

När man jämför online casinon med traditionella casinos är det främst high rollers och personer med mycket stor spelkassa som lockas till traditionella casinos medan online casinon är öppna och lockande för alla. Man måste inte vara rik. Även med en mycket liten investering kan spelaren med lite tur eller skicklighet vinna stora pengar. Om man ser till att marknaden blivit fylld av konkurrerande företag under de senaste åren har nu spelarna möjlighet att välja mellan flera olika casinon. Här spelar marknadsföringen stor roll.

Lockande bonusar hos företagen

EU:s lagstiftning godkänner reklam för spel och det är något många speltillverkare och casinon utnyttjar. De brukar locka med olika bonusar i sina reklamer. Just bonusarna ses som ett mycket bra sätt att locka nya spelare och online casinos kan använda bonusarna mycket effektivt. Om man vill ha fler spelare behöver man vara beredd på att investera lite pengar eftersom spelare älskar när något är gratis. Bonusar har blivit en standard för online casinos och när människor besöker en ny spelsajt förväntar de sig en bonus.

Om man som online casino erbjuder spelaren en bonus som stämmer överens med den man lockar med i reklamen, eller kanske till och med erbjuder en ännu bättre bonus, belönar man spelarens lojalitet och man kan förvänta sig att spelaren kommer att komma tillbaka till online casinot igen. Om man marknadsför en bonus och sedan inte erbjuder spelaren något lär spelaren antagligen inte besöka sajten igen utan går istället till någon konkurrent.

Modern kultur i samhället

Det moderna samhället har format oss till dem vi är idag. Allt finns bara några få klick bort och det är en av anledningarna till att online casinona blivit så populära. Man behöver inte slösa bort tid på att sitta vid Blackjack eller något annat casinobord när man kan spela direkt hemifrån. Även spelens layout har förändrats mycket. De flesta spelen baseras på filmer, mode, historia eller olika platser vilket gör dem än mer lockande för olika personer. Självklart innebär det en del strategisk tänkande från casinots sida, men det är det värt.

Marknadsföring och reklam för ett online casino är ett tufft arbete, men om man vill vara ett casino som får spelarnas lojalitet och pålitlighet måste man använda smarta strategier och taktiker samt utveckla sitt märke och namn på marknaden. Det hela handlar om att bygga ett förhållande mellan online casinots ägare och de som använder online casinots spel. När spelarna litar på en kommer de tillbaka. en spelmissbrukares berättelse om lockande reklam meddelar att det var just reklamen som fick in honom i spelandet.

Definiera publiken och målen

Redan innan man som ägare av ett online casino skapar en strategi för marknadsföring måste man definiera sina mål och identifiera den målgrupp man vill nå. Om ambitionen är att endast dra in så mycket pengar som möjligt från spelarna så är denna text inget för dig. På detta sätt kan varken strategier för innehåll eller marknadsföring hjälpa en att bygga upp ett tillitsfullt förhållande med sina klienter. Som ägare av ett online casino är det endast genom handling man kan bygga upp sitt rykte.

Om din ambition å andra sidan är att skapa en plattform med online spel, där spelaren kan spendera rolig och njutningsfull tid, och där spelaren kan gå från nybörjare till en lojal spelare, har du kommit till helt rätt plats. Först av allt måste man skapa rättvisa förutsättningar och skaffa en specifik målgrupp som är de mest troliga att spela på plattformen. Nyckeln till framgång är att ha lojala kunder som alltid kommer välja din plattform framför alla andras.

Förbättra ditt märke

Om man precis ska starta ett onlinespels företag kan man inte förvänta sig tusentals besökare varje dag. Människor kommer alltid gå till någon de litar på framför en nystartad firma. Det tar ett tag innan man kan tävla om marknaden, och detta kommer inte hända över en natt. I detta fall bör man koncentrera sina tjänster på pålitlighet, empati och ärlighet. Gör man detta kommer man så småningom bli belönad. Online casinos brukar fokusera på att skapa värdefulla stunder för sina kunder. Om man skapar ett hälsosamt förhållande mellan sig och sina kunder kommer man upptäcka att det lönar sig.

Flera online casinos som inte har tagit hand om sina relationer med sina kunder eller sitt varumärke har snart märkt att det inte går så bra. De online casino ägare som försökt lura sina kunder eller endast satsat på att tjäna pengar har förr eller senare fått lägga ner sin verksamhet eftersom kunderna övergivit företaget och spritt ut rykten om företaget. Att vårda sitt märke och företag utåt är därför mycket viktigt.

Skapa unikt innehåll

Att skapa ett bra innehåll kan vara mycket utmanande, men allt eftersom tiden går kommer kunskapen och känslan för innehållet att bli bättre. Att ha unikt och individuellt innehåll är mycket viktigt. Om man inte är duktig på att skriva måste man finna någon som är det. Människor älskar att läsa användbara och spännande texter och därför bör man finna en innehållsskribent som kan tillfredsställa kundernas läslust. Om man förstår det viktiga i bra innehåll kommer man vara i denna bransch under lång tid. Man kan till exempel tipsa sina spelare om olika strategier, roliga tips om spelen samt om spelens historia.

4 marknadsföringsstrategier som främjar onlinespel

Så blir framtiden för svensk spelmarknad nu när onlinespelen växer i popularitet hela tiden. Varje månad öppnar det nya casinon, så konkurrensen är mycket hög. Kunderna är inte bundna till att spela på ett och samma ställe, tvärtom kan kunderna spela var och när det passar dem. Frågan blir då hur du ska nå ut med ditt företag genom mediebruset? Hur ska du marknadsföra ditt casino för att få ett stort antal kunder som litar på dina tjänster? Vi har utvecklat några strategier som hjälper dig.

Content marketing – innehållsmarknadsföring

Att skapa ett säljande innehåll på sajten – content marketing – har alltid varit ett av de bästa sätten att marknadsföra sig. Genom att skriva kvalitetsartiklar som ger tips på speltekniker och rekommenderar olika strategier, så drar du ny publik till din sajt. Dina kunder lockas av att de hela tiden får läsa ny och intressant information.

Det är dock otroligt viktigt att artiklarna blir personligt skrivna och att läsarna kan identifiera sig med innehållet. Då kommer kunderna inte bara spela själva utan också rekommendera ditt casino till andra. Om du inte kan eller vill skriva själv finns det gott om duktiga frilansskribenter.

Erbjud frispel och bonusar

Folk älskar sådant som är gratis, och gratiserbjudanden är också ett utmärkt sätt att få kunderna att lita på din sajt. När det gäller spelindustrin så är det helt grundläggande att dina kunder känner att ditt företag går att lite på. Ärlighet är a och o. Om kunderna inte litar på ditt företag så kommer de inte vilja satsa pengar hos dig och då kommer du inte att lyckas.

Ett bra sätt är att erbjuda gratis välkomstbonusar utan dolda eller konstiga villkor. Då blir det enkelt och lockande att testa att spela. Det är ju ändå spelarna som kommer att rekommendera ditt casino, och det är också spelarna som avgör om ditt företag är värt att testa.

Arrangera turneringar för att locka spelare

Turneringar är ett fantastiskt tillfälle för spelare att kämpa mot varandra för att vinna ett stort pris. Turneringarna ger spelarna chansen att vinna stora pengar under lång tid och utan att behöva satsa så stor summa för att köpa in sig. De är också väldigt populära bland proffsen eftersom prispotten kan vara upp till flera miljoner kronor.

Det här är också ett bra sätt för dig att tjäna mycket pengar. Om villkoren är rättvisa och du är genuint intresserad av att skapa ett etablissemang med stabilt och pålitligt rykte i onlinespelsvärlden, så kommer du bli belönad med ett stort antal kunder.

Kampanjer i sociala medier

Att använda sig av sociala medier för att nå ut är ett mycket bra sätt att marknadsföra sig. Yngre människor är ofta mer intresserade av onlinespelande än äldre personer. På samma sätt tenderer de att använda sociala medier mer frekvent. Därför är sociala medier en marknadsplats väl värd att undersöka.

Öppna en sida eller ett konto och börja göra reklam för din sajt. Det är oftast ett mycket prisvärt sätt att nå ut till en bred marknad. Sociala medier ökar din synlighet, hjälper dig att förbättra ditt rykte och ditt varumärke. På så vis utvecklar du din affärsverksamhet.

De fyra bästa sätten att marknadsföra sig

Content marketing, gratisspel, turneringar och att marknadsföra sig via sociala medier är alltså de fyra bästa strategierna för att nå ut med ditt budskap och kunna locka kunder att prova din casinosajt i den här stenhårda konkurrens som råder just nu. Tänk också på att allt bör hänga samman. Du skapar din sajt med en specifik målgrupp i sikte. Och sen ser du till att ha bra innehåll för just den gruppen både på sajten och i sociala medier.